Savenvalajamuseo

Savenvalajamuseo on savenvalaja Kalle Männistön (s. 10.10.1899) vuonna 1932 rakentama verstas ja siihen liittyvä vaja. Kun Kalle Männistö vuonna 1974 kuoli, katkesi Kultelan kylän toista sataa vuotta kestänyt savenvalajaperinne. Männistön perilliset lahjoittivat isänsä kuoleman jälkeen rakennuksen Somero-Seuralle museoksi.

Somero-Seura kunnosti erittäin huonossa kunnossa olleen verstaan Voitto Ollonqvistin johdolla. Niin Kultelan kuin lähikylienkin taloista saatiin puutavaraa, ja osaavia miehiä löytyi talkoolaisiksi esimerkiksi katon tekoon. Museon maapohja kuuluu Mattilan taloon.

Verstaan sisustus on säilytetty siinä kunnossa, mihin se Männistöltä jäi. Vajan puolelle on kerätty somerolaisten lahjoittamia kylän entisten savenvalajien töitä. Savenvalajamuseon vihkiäisiä vietettiin 11.7.1976.

Osoite: Hämeen Härkätie 227

Savenvalajan lauluja

Vuonna 2017 pidetyissä Savenvalajamuseon 40-vuotisjuhlissa Heikki Salomaa lausui  J.G. Vuoriniemen runon Savenvalajan lauluja. Saman runon esitti museon vihkiäisissä vuonna 1976 Anne Nyström. Esa Ramstadius videoi Salomaan lausuntaesityksen juhlan jälkeen Männistön verstaan sisätiloissa, voit katsoa esityksen alta:

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.