Somero-Seuran museot avoinna heinäkuussa

11.6.2020

Somero-Seuran museot avautuvat heti heinäkuun alussa. Torppamuseo on avoinna joka päivä ja muut museot kukin kahtena päivänä klo 12-16.

SOMERON TORPPAMUSEO
Someron Torppamuseo sijaitsee kaupungin keskustassa historiallisen Hämeen Härkätien varressa. Museo koostuu kolmestatoista 1700- ja 1800-luvun rakennuksesta, jotka on siirretty museoalueelle Somerolta ja lähipitäjistä vuosina 1955-1964. Torppamuseon osoite on Museotie 1.

SAVENVALAJANMUSEO KULTELASSA
Savenvalajamuseo on savenvalaja Kalle Männistön (s. 10.10.1899) vuonna 1932 rakentama verstas ja siihen liittyvä vaja. Verstaan sisustus on säilytetty siinä kunnossa, mihin se Männistöltä jäi. Vajan puolelle on kerätty somerolaisten lahjoittamia kylän entisten savenvalajien töitä. Museon osoite on Hämeen Härkätie 227.

PERINNEHUONE AHOLAN TALOSSA
Perinnehuoneeseen on koottu sodissa sekä suojeluskuntien ja Lotta Svärd -järjestön toiminnassa käytettyä aineistoa ja esineistöä. Museo sijaitsee Aholan talossa Someron keskustassa kaupungintalon vieressä.

PITÄJÄNMAKASIINIT KIRKONMÄELLÄ
Makasiinien viljalaareihin on rakennettu näyttelytiloja, joissa on esillä noin 1500 museoesinettä. Esillä ovat mm. Suomen vanhin ja laajin ikeiden kokoelma sekä kaulauslauta- ja juomaleili-kokoelmat. Pitäjänmakasiinit eli lainajyvämakasiinit sijaitsevat Kirkkojärven rannalla Someron hautausmaata vastapäätä.

SAUHUTUPA JAATILASSA
Alkujaan Hattulasta kotoisin oleva savupirtti eli Sauhutupa sijaitsee Jaatilan kylässä, Talosen tilan mailla. Se on rakennettu vuonna 1885. Rakennuksessa on vain yksi huone, jossa paitsi asuttiin, myös saunottiin, palvattiin lihaa ja kuivattiin viljaa. Muuten hyvin niukasti kalustetun pirtin nurkassa seisoo kookas uuni. Sauhutuvan osoite on Varkaanniituntie 169.

PELTOTYÖMUSEO PIKKU-PAPPILASSA
Peltotyökalumuseossa on esillä 1900-luvun alkupuolen muokkaus- ja puintikalustoa. Peltotyökalumuseo sijaitsee vastapäätä Torppamuseota Härkätien toisella puolella Pikkupappilan kivinavetassa osoitteessa Turuntie 10.

Toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi vierailemaan Somero-Seuran museokohteissa!

Tervetuloa Someron historiallisiin museoihin!